Putty är en tjock pastaformig massa som för bra vidhäftning endast bör appliceras på den primerade ytan, eftersom vidhäftningen av putten direkt till metallen är mycket sämre än primern. Undantaget är epoxifacket, som kan appliceras direkt på metallen. Putty för att säkerställa tillräcklig styrka av vidhäftning till primern bör appliceras med en tjocklek av högst 0, 5 mm.
Att förbereda karosseriet för målning är den viktigaste utgångspunkten för att uppnå bästa möjliga utskriftskvalitet. Jag hoppas att ingen kommer att bestrida detta axiom? Därför kommer en sådan viktig process som shpatlevanie och bearbetning av kitt slipmedel att behandlas i detalj.
På bilverkstadsmarknaden hittar du polyester och epoxi 2-komponent fyllmedel (används med härdare). Livskraften i deras blandning är begränsad. Polyesterputties torkar efter 15-20 minuter efter appliceringen, och de kan slipas. Epoxiputties med härdare torka i ca 30 minuter vid +20. I vårt snabbt flytande moderna liv använder vi uteslutande polyester "high-speed" två-komponent putties.
Termerna shpatlevanie och puttying är i huvudsak ekvivalenta, det första gäller i regel att man talar om avslutningsprocessen och det här kommer från ordet "spatel", som i grunden används för detta arbete. Termen "kittning" i detta sammanhang används mindre ofta. Fyllmedlet är i de flesta fall det färdiga materialet som används vid förslutningsprocessen.
De huvudsakliga skillnaderna i sådana fyllningar som i allmänhet är vattenbeständigt det är, är det möjligt att använda som ett strukturellt skikt av gips och dess tillämpning - 10 mm, vilket kommer att eliminera större defekter.
Ni komentarjev:
Objavite komentar